Maxibel toegevoegd aan bedrijvengids

673

Maxibel is toegevoegd aan de bedrijvengids van OpenbareVerlichting.nl Hieronder leest u meer info Maxibel.

Wanneer in 2004 doormiddel van een nieuwe wetgeving de gloeilampen eruit gingen, besloot Marco Post zelf op zijn zolder een spaarlamp te ontwikkelen. Dit werd een succes. Marco Post verkoopt tegenwoordig aan allerlei grote bedrijven in verschillende branches. Onder andere in de vliegtuigbranche en de scheepswerf. Laatst genoemde was het begin van zijn bedrijf Maxibel. Zelf zegt Post: ,,Ik ben altijd aan het pielen geweest met elektronica, ik ben een Willie Wortel, een uitvinder van verlichting. In 2004 ben ik voor mijzelf begonnen op zolder. Het was toen al duidelijk dat de gloeilamp er uit ging. Ik heb toen een energiezuinige spaarlamp van 42 volt bedacht, met een door mij ontworpen armatuur er omheen. Ik ging met het idee voor deze werklamp naar scheepsbouwer Damen. Bij Philips lachten ze mij uit, maar Damen zag er wel iets in. Elke scheepswerf in Nederland ging deze tijdelijke werkverlichting gebruiken.’’

Vier jaar later volgde de overstap van de spaarlamp naar de nieuwste generatie verlichting: LED. ,,Toen heb ik een armatuur met led gemaakt, dat is zo moeilijk niet. Ledverlichting stond toen nog in de kinderschoenen. Wij zijn de ledplaten met de bijbehorende elektronica en armaturen gaan ontwerpen. De kunststof ledplaten in verschillende vormen laten we in Zuid-Europa maken. Dat zouden we ook zelf kunnen doen, maar dat vraagt een investering van miljoenen, terwijl die machines daar al staan. De armaturen maken we er hier in Haarlem omheen. Ook de ledjes maken we zelf. Onze armaturen zijn een echt Europees product, absoluut geen Chinese onderdelen, want dan weet je niet of het altijd goed is. Wij zijn een vreemde eend in de bijt van de ledarmaturen. Wij zijn echte specialisten geworden, onze focus is de werkverlichting, waarbij wij maken wat de klant wil en over de hele wereld leveren.’’
De 42 volt ledlampen van Maxibel worden gebruikt in de scheepsbouw, vliegtuigbouw, door Nedtrain, door aannemers en ook door de bouwvakkers die de tunnel in de Gaasperdammerweg bouwen. ,,Daar hangt om de tien meter een armatuur van ons. De werklamp wordt ook gebruikt bij de controle van de enorme olieopslagtanks van Shell. We maken de ledlamp ook in 110 en 220 volt. Vanaf 2014 zit de groei bij ons er weer in. Ledverlichting heeft de toekomst en kent veel voordelen. De ledjes gaan wel honderdduizend uur mee en het is veel energiezuiniger. Die duurzaamheid is een pluspunt. Je kunt ook gigantisch veel met led, je kunt het in allerlei vormen maken. Het enige nadeel is dat het niet meer stuk gaat. Ook als je een armatuur van ons laat vallen, gebeurt er niks.’’

In juni 2019 komt een nieuwe uitvinding tot leven. De amber led straatverlichting. Post vond alle witte bouwlampen langs de weg een doorn in het oog en besloot zelf een oranje led te ontwikkelen. Deze zijn 2000K wat nagenoeg dezelfde lichtkleur geeft als een SON-T lichtbron. Met alle kennis en know how worden nu diverse openbare verlichtingsarmaturen gefabriceerd, die dimbaar en op afstand te bedienen zijn.